Responsive design – komt de boodschap beter over?

Responsive design – komt de boodschap beter over?

Superhandig dat responsive design

Afgelopen jaar zijn we voor veel klanten in de weer geweest om websites om te zetten naar een responsive design. De reacties zijn positief. Doordat de layout zich automatisch aanpast aan verschillende schermen is content makkelijker toegankelijk geworden. Toch blijf ik met de vraag zitten of de boodschap nu ook beter overkomt bij bezoekers?

Is de Informatiebehoefte van bezoekers in elk kanaal gelijk?

Ok, we zijn nu dus in staat om de layout van content optimaal aan te bieden in elk kanaal. Ik kan me echter voorstellen dat de behoefte van bezoekers in verschillende kanalen anders is.

Wij bouwen bijvoorbeeld websites voor ziekenhuizen. De aanname dat een bezoeker via een smartphone een andere informatie behoefte heeft dan via een PC of tablet lijkt gerechtvaardigd.

De bezoeker die de website bezoekt via een smartphone is waarschijnlijk onderweg of in het ziekenhuis aanwezig. Deze bezoekers hebben behoefte aan informatie over de route en parkeren, bezoektijden of een plattegrond van het ziekenhuis.
Een bezoeker via de PC of tablet is waarschijnlijk thuis. en heeft waarschijnlijk meer behoefte aan informatie over aandoeningen en behandelingen of hoe zich voor te bereiden op een bezoek aan een arts in het ziekenhuis.

 Content strategie

De omschakeling naar een responsive design is een goed moment om nog eens na te denken over de bestaande content strategie.  Bestaande content is waarschijnlijk voor desktop beeldschermen geschreven. Voldoet dit nog of is er redactie nodig om content geschikt te maken voor verschillende kanalen?

  • Pas de redactionele workflow aan aan het gebruik van verschillende kanalen. Plan hoe het content team bestaande content gaat migreren. Zorg ervoor dat de content en design optimaal samen gaan.
  • Analyse van bezoekersstatistieken kan inzicht geven in hoeverre de informatiebehoefte in verschillende kanalen verschild. In bovenstaand voorbeeld zou dat er bijvoorbeeld toe kunnen leiden dat landingspagina’s voor mobiele bezoekers op een andere manier worden ingedeeld. 
  • Ga er vanuit dat er niet voldoende tijd is om alle bestaande content te reviewen. Beperk je in eerste instantie tot de meest bezochte onderdelen van de website.
  • Maak afspraken voor het content beheer op de lange termijn.

Responsieve design gaat over content!

Mooi, websites die zich automatisch aanpassen aan het scherm van de bezoeker. Koppel de  implementatie van een responsive design vanaf het begin aan een heldere content strategie.  Het is dan mogelijk om beter te voorzien in de informatiebehoefte van bezoekers in verschillende kanalen. Uiteindelijk maakt dit de website effectiever!

In 2002 mede oprichter van Myxt. Sinds dien betrokken bij uiteenlopende projecten. Koppel kennis van gezondheidszorg aan praktische oplossingen voor ziekenhuizen en zorginstellingen.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.